TCe motori u Dačijama

prethodna tema - sledeća tema

Zee

Skoro svi noviji automobili sada imaju hladnjake motornog ulja, neki cak imaju i hladnjake( ili bar neku vrstu hladnjaka) na sistemu za povratak neutrosenog goriva iz motora ka rezervoaru. Znam da ovo imaju motori VW grupacije, iz licnog iskustva, za ostale proizvodjace ne mogu da tvrdim.
Sto se tice grejanja motora, mislim da je temperatura motora u porastu odmah posle gasenja istog, opet se desava isto sto se desava i sa turbinom, prestaje dotok tecnost koja vrsi rashladjivanje i prestaje strujanje vazduha oko motora(auto miruje).
Naravno nisam ni ja neki strucnjak, imam nekog iskustva, ali zato mnogo volim da pitam kad ne znam i mnogo volim da slusam ljude kada mi objasnjavaju.
:wave:

Izvinjavam se za off topic.
:offtopic:



saša61beograd

Citat: Veterinar poslato 18.05.2013. - 23:49
Ne mislim da se turbina hladi uljem, jer ulje nikako nije ono što je hladno u motoru. Čak naprotiv
Ako je turbina zagrejana na 500 stepeni C onda je ulje koje ima 100 stepeni itekako hladi.A turbinu greju izduvni gasovi;na leru je malo izduvnih gasova,znači malo grejanja,a hlađenje ipak postoji.
Ko turbinu rashladi posle vožnje produžiće joj vek za recimo 100.000 km,pa će trajati 350 umesto 250.000km.Većini normalnih ljudi ovo je svejedno i u pravu su.

Veterinar

 :dobro:

Nisam u stanju da prevedem sve ovo, zamoliću da se (ko ne koristi engleski jezik) posluži google-translaterom, mada sumnjam u kvalitet takvih prevoda.

"There has been many topics discussed around how long to let a turbocharged car idle before shutting off the engine.  First we will tell you why your car needs to cool down before turning off the key and also why it is not good to allow a car to idle for a longer period than needed for proper turbocharger life.  We know that a turbocharger operates at a very high rotational speed and it is fed lubricating oil from the engine, so it only makes sense you want to slow down the turbo's speed and also provide it with oil before shutting the car down.  Once you turn off the engine in your car, the turbocharger will continue to spin for up to a minute or more and during this time oil is not being delivered to the turbochargers bearings, causing wear.  To help prevent this from happening, we have been told in the past to let the engine idle for a few minutes prior to turning off the key.  The good thing that happens during this time is in fact the turbo will slow down, but if allowed to idle for to long the temperature of the engine compartment, engine oil and the turbocharger will start to increase.  The reason for this is today's car is designed to be moving while it is operated, allowing air to pass through the radiator and engine compartment, keeping it cool.  The best thing is to drive your car as easy as possible when you are getting close to your destination.  Once you are safely in your parking spot, allow the car to idle for no more than 2 minutes.  This time will be adequate for both the turbochargers speed to slow, and for the temperature not to increase in the engine compartment."

Prilog je kopiran sa sajta http://www.turborepair.com/index.php?option=com_content&view=article&id=202&Itemid=154

Zoran

Svakako da se turbina na leru hladi a cirkulacijom ulja se hlade ležajevi i održava prolaznost uljne magistrale do turbine i nazad. Tačno je da se kompletan motor počima grijati u mjestu. Kod recimo mog motora se jako ugriju izduvni ventili pri vučenju prikolice. Kada bi motor ugasio u tim uslovima došlo bi do povećenja nivoa rashladne tečnosti u posudi( svak može kod sebe provjeriti) zato što tečnost u okolini ventila prelazi u gasovito stanje i javljaju se vazdušni čepovi.
Zato kafane posjećujem na nizbrdici ili ako je motor vreo onda malko odradi na leru pa onda gašenje.
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

Nisi prijavio da si ugradio turbinu.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

VaskezNS

Citat: Zee poslato 19.05.2013. - 12:05
Sto se tice grejanja motora, mislim da je temperatura motora u porastu odmah posle gasenja istog

Da je ovo tačno, većina ljudi bi ovog momenta svoje gasne kotlove, kvarcne grejalice, TA peći, smederevce...odmah bacila u đubre i pod hitno u svoje kuće instalirala po nekoliko SUS motora  :wink:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

Loganovac

Sasvim je logično da je ovo tačno. Toplota se odvodi rashladnim fluidom koji posle zaustavljanja pumpe praktično prestaje da cirkuliše, a zagrejani delovi motora se još nisu ohladili pa lokalno dolazi do povišenja temperature kako samog fluida tako i delova motora njime hlađenih.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

VaskezNS

Ok, za lokalno povišenje temperature fluida koji je prestao da cirkuliše...ali - delovi motora se ne mogu sami od sebe dalje grejati iz dva razloga:
1. ako se greje fluid iz rečenice iznad, onda to znači da se motor hladi i
2. oklen energija za povišenje temperature motora koji je zaustavljen ?
Ovo je mesto za sLogan ;-)

LeNgenda

To je i meni uvek bilo cudno. U redu je ako raste temperatura rashladne tecnosti, ali gvozdje, ako nema eksplozija, moze samo da se hladi, mozda sporije, ali svakako.
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.

saša61beograd

Termometar ne meri temp. motora,već temp. rashladne tečnosti i to samo na jednom mestu;kad se motor ugasi,cirkulacija i hlađenje tečnosti prestane i ona primi temperaturu okoline.A okolina je glava koja je najtopliji deo motora.

Zoran

Poslije duže vožnje svaki dio motora poprimi "svoju" radnu temperaturu.Jedino hladno mjesto na cijelom motoru je usisni kolektor. Oko 100 *C ima : motorno ulje, radilica, klipnjače... Preko 200 *C imaju: klipovi, izduvni ventili, svjećice, izduvni kolektor...Kada se motor ugasi normalno je da sav motor  poprimi jedinstvenu temperaturu koja će očito biti nešto veća od radne koju pokazuje indikator.
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

#131
Citat: VaskezNS poslato 20.05.2013. - 12:09
2. oklen energija za povišenje temperature motora koji je zaustavljen ?

He, he... Kad bi to bilo tako, regulacija temperature bila bi "piece of cake"... Oću da kažem, bilo bi fenomenalno kad bi temperatura grejnog tela prestala da raste onog trenutka kad se grejač isključi, čak i kad se ništa ne bi menjalo na drugoj strani (na strani odvođenja toplote), ali nažalost opšte je poznato da se posle isključenja grejača temperatura npr. ploče pegle i dalje povećava usled mehanizma provođenja toplote koji zahteva da postoji gradijent temperature da bi dolazilo do protoka toplote. Ovo se u automatici naziva "overhang" ili po srpski prebačaj zadate vrednosti.
Ovde je situacija malo drugačija - posmatramo stacionarni režim, kad je količina generisane i odvedene toplote u ravnoteži i temperatura se u svim pojedinim tačkama sistema može smatrati konstantnom. Da bi ovo funkcionisalo, na osnovu prethodnog objašnjenja mora postojati gradijent temperature, odnosno površina bloka motora koja je u kontaktu sa vodom biće temperature recimo 100 stepeni, a temperatura unutrašnje površine cilindra biće recimo (ali baš odvaljujem) 180 stepeni. Dakle, temperatura u sredini zida bloka bila bi 130 stepeni (linarno se menja od unutrašnje do spoljašnje površine). Zahvaljujući intenzivnoj cirkulaciji tečnosti, pri prolasku kroz kanale za hlađenje njena temperatura raste, ali nikada ne prelazi tačku ključanja na radnom pritisku, što je oko 110 stepeni. Međutim, kad cirkulacija prestane (a prestanu i eksplozije, odnosno "grejač" se isključi), tečnost se zaustavlja i njena temperatura počinje da raste. Međutim, usled daleko veće mase i specifične toplote metala od kojih je izliven blok motora od mase i specifične toplote ua kanalima zarobljene tečnosti, akumulisana toplota u "gvožđu" izaziva brz porast temperature tečnosti, a prenos toplote u bloku i dalje postoji, sve dok se temperatura po poprečnom preseku zida bloka motora ne izjednači (a to bi bilo negde na 140 stepeni). Tečnost će ubrzo proključati, počeće da se stvaraju mehurovi vodene pare koji dodatno umanjuju efekat izmene toplote između zida bloka i rashladne tečnosti - motor je prokuvao. Temperatura spoljneg zida bloka motora u ovom slučaju bi se posle gašenja motora podigla za nešto manje od četrdeset stepeni, pa vi vidite. Još jednom napominjem da cifre apsolutno nisu relevantne, služe samo u ilustrativne svrhe.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

VaskezNS

Citat...akumulisana toplota u "gvožđu" izaziva brz porast temperature tečnosti...

U ovom zecu leži grm  :)

Dakle, nakon zaustavljanja motora, zaista dolazi do "izjednačavanja" temperature pojedinih sklopova (kao što rekoše i Loganovac i Zoran) prenosom (akumulirane) toplotne energije između njih, ali od momenta kada je motor zaustavljen, on neće imati porast ukupne toplotne energije kojom raspolaže (u momentu zaustavljanja), te se sigurno neće "grejati više" nego što jeste zagrejan.

Koliko je to dobro po sklopove koji imaju nižu radnu temperaturu od ove "odmah-posle-gašenja-neradne" ne znam, ali valjda bi do sada svi imali električnu pumpu vode/ulja koje bi posle gašenja motora još neko vreme gurale fluide koroz motor i tako zaštitili te sklopove od "pregrevanja/prokuvavanja"  :ne:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

Zoran

 :offtopic: Volvo je imao istraživanje na tu temu. Dva identična vozila išla su u dostavu na 150 lokacija svaki dan. Jedan auto su svaki put gasili i palili a drugi je radio na leru prilikom istovara robe. Prvi je crkao na nekih 400 000 km a drugi je dogurao do 1 500 000 km.
Sam svoj gazda - vazda.

Keka

Manite se teorije, koja je nedorecena i (zlo)namerno sugestivna.

U konkretnom primeru nije receno sta i zasto je crklo.

Da se ne bi previse islo u (bespotrebnu) sirinu, TCe ide sasvim pristojno za kubikazu i broj cilindara. Nedostaje nam podatak o potrosnji.

Odrzavanje turbine i njen rok upotrebe u nepovoljnom rezimu rada su sigurno veci od garantnog perioda, stoga ne vidim potrebu za ovakvim razmatranjima.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!