Podešavanje (štelovanje) zazora ventila na motoru

prethodna tema - sledeća tema

Veterinar

Ok. To sam zapravo zeleo da procitam. Hvala!

Keka

Gledao sam na pomenutom sajtu komentare o jos nekim motorima, izlupetali su se za sve pare, tako da bih sve informacije uzeo sa veeeelikom rezervom.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Capriolo

Ako je proizvodjač u planu održavanja za odredjeni automobil sa odredjenim motorom predvideo neku servisnu radnju na odredjenoj kilometraži, na vlasniku vozila je odluka da li to želi da uradi ili će da uštedi i da to i ne uradi tada. A vlasnik vozila će i da snosi eventualne štetne posledice nepreduzimanja tih radnji.
Ja sam već imao automobile čiji motori nisu imali hidropodizače ventila, a za koje je bilo predvidjena provera i podešavanje zazora ventila na odredjenoj kilometraži. I uvek sam to poštovao i u servisu radio tu proveru onda kada je to planom propisano, a nisam čekao da najpre počnu da mi se ,,čuju ventili".
I sada imam automobil sa motorom bez hidropodizača ventila, za koji je planom predvidjeno da se svakih 120 hiljada km proverava i podešava taj zazor. I svakako ću to da uradim kada dodje vreme.
Ista je priča i sa lancem. Može motor da radi i kada se ,,čuje lanac". A može i da bude havarija. Veća ili manja. Sve zavisi od sreće. Pri čemu nemaju svi ljudi jednako istančan sluh. Neko čuje, a neko ne čuje.
Za mene, proizvodjačev plan održavanja je "zakon".

slavko_bgd

To uopšte nije ni tema ni dilema. 

Tema su pogrešne i zlonamerne informacije na internetu. 
H4B i H4D nemaju od strane proizvođača predviđene intervale ni za proveru/podešavanje zazora ventila niti za zamenu lanca razvoda. 
A ako ja grešim neka neko od vlasnika vozila sa ovim motorima slika svoju dokumentaciju i postavi taj podatak ovde. 

mrjony939

Pozdrav, da li bi neko od vas iskusnih koji ste do sada radili proverio I po potrebi nastelovao ventile na mom sanderu stepway 1.6 mpi. Najradije bih ako bi to bio neko sa foruma, u domacoj atmosferi, a ja da vidim kako se to radi i eventualno pomognem nesto tako sto cu prebrisati neke plasticne delove usput :-)1 , I naravno, platio bih rad ili da preporucite nekog majstora. Vecinu stvari sam odradim na autu, ali ovo nisam nikad, pa ne bih sam prvi put. Moze mi se javiti ili poslati preporuka u poruci. Ja sam u Bg-u, ali bih otisao i stotinak kilometara van Bg-a. Majstore koje ste do sada preporucivali u ovom temi, vidim da nisu vise aktivni. Razmisljao sam o ovlascenom servisu u Jagodini, koji mi se cini korektan, za razliku od ovlascenih u bg-u, ali ne bih voleo da posle toga imam neke nus pojave, kad ih bar sada nemam. :-)1

Zoran

Obavezno nov metalni dihtung.
Svjećice povaditi, da vam je lakše okretati.
 Ja uzmem ravnu okastu čegrtaljku 18 mm i sa njom okrećem radilicu.
Sam svoj gazda - vazda.

saša61beograd

#171
Citat: mrjony939 poslato 16.09.2024. - 14:23Pozdrav, da li bi neko od vas iskusnih koji ste do sada radili proverio I po potrebi nastelovao ventile na mom sanderu stepway 1.6 mpi.
Koliko je prešao motor?Imali smo člana foruma koji nije aktivan duže vreme i koji je posle 200 ili 250 hiljada proverio ventile i nije bilo potrebe da se šteluju.Ni ja ih nisam štelovao 185.000 km.Znam neke ljude van foruma koji takođe nikad nisu štelovali ventile na Dačijama.
Motor mora da bude potpuno hladan kod štelovanja.Znači,mora da prenoći tamo gde će se raditi.To je malo komplikovano.
Ako  zazor baš,baš drastično ne valja,to će se čuti kao štektanje (preveliki zazor).Ili će imati otežano paljenje i neravnomeran rad,kad je zazor mali.Onda odmah treba proveriti zazor.
Ovo što pišem nije savet i preporuka,nego samo moje mišljenje.Naravno da je bolje proveriti zazor nego ne proveriti,ali ponavljam,to je malo komplikovano,pa ako nije neophodno,ja u tom slučaju ništa ne diram.
Ako auto ide na plin,to je sasvim druga priča,onda je štelovanje neophodno relativno često.

PS Za štelovanje u ličnoj varijanti nisu dovoljni tutorijali gde to izgleda jednostavno.Treba imati osećaj u prstima kako prolazi merni listić i koliko zavrnuti kontra maticu na klackalici.Ventile sam štelovao poslednji put na Yugu 45 pre jedno 25 godina,a na Loganu se nikad nisam usudio,a majstorima sve manje verujem.Motor mi radi kao sat,ništa ne diram,a ti gledaj šta ćeš i kako ćeš.I javi šta si uradio.

mrjony939

#172
Presao je oko 80 hiljada i 80 posto te kilometraze je uglavnom na autoputu. Po gradu vozim punta🙂
Od simptoma mi se cini mozda da je malo tromiji i bucniji na 3000 obrtaja, kao da rezi, a mozda je to i subjektivan osecaj i ponekad neke sitne vibracije na leru koju mogu da primetim samo na rucici menjaca. Ostalo bi trebalo da je sve u redu,pali u sekundi, ne gasi se i tako dalje. Ali posto sam i ja od onih pedantnih, odnosno frik 🙂 za auto da to sve bude u redu, gledao sam do sada da sve radim po preporuci proizvodjaca, pa rekoh da se proveri to. I sad si me Sasa stavio na klackalici da l da radim to, a taman sam odlucio. Tako da cekam sledeceg da me posavetuje pa da odradim to. :00009176:

Raja

Ima raznih "škola mišljenja" od onih: ja ne štelujem ventile nikada do one ja štelujem kad se setim           
ili pak dok ne počnu da zvekeću k'o štanc mašina. Ja bih se pridržavao fabričkog uputstva za
štelovanje na  60000km.
Što se tiče majstora, ni jedan ne voli da se mušterije motaju oko kola i da zapitkuju.
Za preporuku vidi sa Sukijem, radio je zajedno sa Hobistom dok ovaj nije otišao u Ameriku ili
servis "Petit" na Zrenjanincu (Reno, Dacia).
Ako se odlučiš za neki od ova dva, pošalji broj na privatnu poruku da objasnim podrobnije.

Zoran

Ja sam jedan od onih koji nemaju dovoljno znanja a vole da eksperimentišu.
Ja sam vozio bar 100 000 km sa skroz rasklapanim izduvnim ventilima jer sam bio ubjeđen da će potrošnja goriva biti manja.
 Hoću reći da im zazor od 0,5 mm neće ništa naškoditi.
 Štelujem ih na 100 000 km i obično 2 ili 3 komada treba korigovati za 0.05 mm.
Sam svoj gazda - vazda.

slavko_bgd

Bolje je veći nego manji zazor. 
Najbolje je kada je zazor ventila tačan i kada se proverava i podešava onako kako je fabrika predvidela. 

mrjony939

Znam Raja da ne vole majstori da se motas oko njih, zato bih i voleo ako uspem da nadjem u "kucnoj radinosti" ko voli da radi oko auta, jer mislim da nije to komplikovano za nekog ko je radio ovo makar 2, 3 puta  na tim tipovima motora kod dacije, jos ako imas svoj alat, jos lakse, a uradio bi verovatno bolje i pedantnije nego majstor koji uglavnom zuri. Kao sto je meni trivijalno mali servis, zamena tekucina, svecica i ostalog odrzavanja, a kod punta i mehanike, a ovo ne bih sam iako mislim da i ne bi bilo sta da krene naopako kao recimo kad negde nesto zapekne. Ne bih svakako smetao gde nesto treba da se popravlja i ima kvar.
 Majstore izbegavam jer su nemarni i sve im manje verujem, pogotovu kad vidim na nekim autima da ne vracaju originalne srafove i plastike, ne vrate dobro creva i pretezanje svega. Tako da ako ima neko ko ovo radi, kao sto vidim da Zoran radi, a ima uslova, vreme i volju, voleo bih kod njega. Zoran mi je trenutno daleko da bih ga pitao da li ima viska vremena i volju 😁

Zoran

Hvala na povjerenju.
Dodatni problem je čekanje da se motor ohladi.
 Mislim da ako se odvažiš, sam to da uradiš, neće biti problema.
 Dobro treba paziti da strano tijelo ( dugme sa košulje, neki šarafić sa dekla...)nebi upalo u motor.
Sam svoj gazda - vazda.

slavko_bgd

Pa ne bi trebalo da je problem čekanje da se motor ohladi. Pretpostavljam da svako ko ume da našteluje ventile u kući ima krevet viška i nešto u frižideru, u podrumu, na tavanu, u oboru... jer to su odlike domaćin-čoveka. 

Kaže naš narod: "ko ume - taj ima". 
I još kaže: " ko sme - taj i može". 

:ziveli: :friends: