Preporuka za novi akumulator

prethodna tema - sledeća tema

glavonja3

Nesto mi stuca aku za Logana dizelasa pa cu da trazim novi.

Elem, ovaj sadasnji je Reno EFB za start-stop pa se pitam mogu li uzeti ne-EFB akumulator tj. obicni i koje su prednosti i mane obicnog u mom s-s autu?

Inace s-s gasim cim upalim kola jer me nervira...

Loganovac

U principu običan ne ide u SS auto, iako isključuješ ovu opciju ručno, jer softver drugačije puni akumulator, pa onda rekuperacija pri kočenju...  Sve je prilagođeno specijalnom akumulatoru.
Okolnost - kipuća voda, koja krompir omekša ali u kojoj jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Citat: Loganovac poslato 18.09.2024. - 10:56pa onda rekuperacija pri kočenju... 

Moze li jos nesto o ovome? Zar to ne imaju samo e-auta a ne i ovi "obicni"?

Loganovac

Ovako na brzinu, ovde ima nekih odgovora.
Okolnost - kipuća voda, koja krompir omekša ali u kojoj jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Mislim da ovo za kocenje nema kod mene jer se u kolima nalazi EFB koji je, rekao bih laicki, samo izdrzljivija verzija obicnih akumulatora. To vise vazi za AGM aku:

"Treba imati u vidu da postoje klasični (osnovni) start-stop sistemi koji koriste EFB akumulatore, kao i napredni sistemi u vozilima sa regenerativnim kočenjem (prilikom kočenja se puni akumulator) koji koriste AGM akumulatore."

I dalje razmisljam da uzmem obican kumulator, mada nisam siguran jer je razlika 2-3 hiljade dinara...

slavko_bgd

Za tu razliku kupi AGM. 
AGM ima veću gustinu energije, duže traje, može dublje da se prazni od običnog, trpi niže temperature i trebalo bi da ima i jaču startnu struju. I za ne daj Bože je bezbedniji jer ne curi i hermetički je zatvoren, nema odušak za isparavanje gore na vrhu kao svaki drugi obični akumulator. Ima neki drugi sistem cirkulacije isparenja unutar kućišta ali ne bih o tim detaljima, nebitno je za priču. 

"Regenerativno kočenje" je termin koji se koristi kod hibridnih i električnih vozila gde vozač nema direktan uticaj na kočioni sistem ( "ePedal i slični nazivi) jer na dodir pedale kočnice elektromotor menja način rada i postaje generator, tako da se koristi kinetička energija vozila i delimično dopunjuje trakciona ( pogonska, visokonaponska) baterija. Prosto rečeno: vozač stisne kočnicu a elektromotor koči vozilo. Do neke brzine ili pod nekim uslovima, što je stvar programiranja. 

Kod ne-električnih vozila dopuna 12V akumulatora radi tako što se akumulator održava na nekom programiranom % , obično između 85% i 95%. Ideja je da se alternator, kao otpor motoru koji troši gorivo, koristi samo najnužnije koliko je potrebno. U praksi: kad vozač stiska gas alternator radi samo toliko koliko mora a nekad se i sasvim isključuje. A kad se koči motorom, tada alternator puni najjače što može. 

Ja sam na jedan od prošlih automobila umesto običnog stavio AGM. Tada je razlika u ceni za 60Ah bila dvostruka, ali se nisam pokajao. Prva stvar je bila mnogo brže "verglanje" i pokretanje motora na "dum". Verovatno zbog jače startne struje i verovatno zbog manjeg pada napona. Drugo je bilo da kad je radila klima da se auto mnogo manje mučio nego sa prethodnim akumulatorom. Verovatno zbog boljeg držanja struje koju je vukao ventilator hladnjaka motora i delimično ventilacija kabine. To je bilo ono što sam odmah mogao da uočim nakon zamene. 

Tako da... 12 poena za AGM :) 

Andrix

#516
Koliko je star postojeci. Ja bih opet uzeo EFB ili cak AGM. Samo me brine podesavanje za oba, kad se menja...
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari

glavonja3

Na njemu pise 2021. godina, ali je poprilicno ofucan spolja. Napon ujutro bude oko 11 volti na voltmetru u upaljacu. Dobio sam ga kada sam ga polovnog kupio, pa ne znam istoriju.

Ovo za podesavanje, vidim da ponegdje pise da se ukucava neki kod preko softvera, a opet neki kazu samo sam ga zamenio. Moj aku sam vadio vise puta da dopunim i nisam primetio nista neobicno osim radija koji se resetuje.

slavko_bgd

Kod Dačije se akumulator kodira ključem 8 ili 10 i gedorom 13. Viljuškasti ključ je za stezanje klema a gedora da se stegne onaj šaraf dole, da akumulator ne pobegne sa tacne. 
Stavi bre nov akumulator i pevaj. 

Loganovac

#519
Citat: slavko_bgd poslato 18.09.2024. - 19:56"Regenerativno kočenje" je termin koji se koristi kod hibridnih i električnih vozila gde vozač nema direktan uticaj na kočioni sistem ( "ePedal i slični nazivi) jer na dodir pedale kočnice elektromotor menja način rada i postaje generator, tako da se koristi kinetička energija vozila i delimično dopunjuje trakciona ( pogonska, visokonaponska) baterija. Prosto rečeno: vozač stisne kočnicu a elektromotor koči vozilo. Do neke brzine ili pod nekim uslovima, što je stvar programiranja.

Kod ne-električnih vozila dopuna 12V akumulatora radi tako što se akumulator održava na nekom programiranom % , obično između 85% i 95%. Ideja je da se alternator, kao otpor motoru koji troši gorivo, koristi samo najnužnije koliko je potrebno. U praksi: kad vozač stiska gas alternator radi samo toliko koliko mora a nekad se i sasvim isključuje. A kad se koči motorom, tada alternator puni najjače što može.


Kod električnih vozila invertor upravlja motorom. Kadgod smanjiš gas (zatražiš da se brzina motora smanji) dolazi do rekuperacije, kinetička energija vozila se vraća u akumulator (praktično u međukolo invertora koje je kod "običnih" invertora grupa kondenzatora koji se pune iz mreže, a ovde je povezana baterija). A ako u ovom našem slučaju nakon smanjivanja gasa softver maksimalno optereti alternator, i to je način da se deo kinetičke energije vrati u akumulator. Po definiciji to je rekuperacija. E sad  što je elektromotor snage bar neliko desetina kW dok je alternator svega par kW to je druga stvar. I upravo zbog toga se akumulator održava na 85-90%, kako ne bi tokom rekupetacije došlo do prepunjavanja.
Okolnost - kipuća voda, koja krompir omekša ali u kojoj jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Da li to znaci kada otpustim gas to mogu da vidim kao povecanje voltaze na voltmetru u upaljacu?

szs

Na mojem 1.5 sanderu 2016
Da, vidi se da tada dopunjava više
Za 40 god vožnje: VW 1300,Zastava 750,Lada 1600,Fiat 650P,Trabant 601K, Trabant 601L,Fiat 650P,Audi 80 1.6D,Yugo 1.0,Mercedes 190D,Yugo 1.1,Corsa 1.7D,S Oktavia 1,9D,F Punto 1.3mjt, D Sandero 1.4,T Avanza 1.3,T Agya 1.0,D Sandero 1.5D, T Aygo X-Play, T Yaris 1.5 Stella

slavko_bgd

Svojevremeno su se kupci novih Dacia, ne znajući za ovaj sistem kontrole punjenja akumulatora, žalili da im se povremeno pojačava brzina kabinskog ventilatora kad koče motorom.